Fortsättningskurser bröstsim och ryggsim

8 lektioner

1850 kr Brickebacken måndagar

18.30-19.00

Kursstart 11/3 (Stora bassängen, 32 grader)

1850 kr Eyrabadet tisdagar

18.30-19.00

Kursstart 12/3 (Lilla bassängen, 32-33 grader)

1850 kr Hagabadet torsdagar

16.45-17.15

Kursstart 14/3 (Stora bassängen, 33-34 grader)

1850 kr Hagabadet söndagar

14.30-15.00

Kursstart 17/3 (Stora bassängen, 29 grader)

Västerås

10 lektioner

2400 kr Västmanlands sjukhus-bassäng lördagar

11.00-11.30

Kursstart 23/3 (Bassängen är 33-34 grader)

Information om kursen Flodhästen

*Förkunskaper: För att börja flodhästen ska du vara minst 6 år och ha byggt upp en grundtrygghet i vattnet samt vara vattenvan och inte vara rädd att doppa huvudet eller hoppa under vatten antingen genom att ha gått kursen Sjölejonet eller Sjöstjärnan eller ha byggt upp detta på annat sätt.

*Mål: Kursen riktar sig till barn från 6 år och uppåt och i Flodhästen fokuserar vi att lära oss ett korrekt bröstsim med pop-up andning samt att flyta i vattnet och vända. Vi jobbar med sittande dyk och vattensäkerhet.

Målet i Flodhästen är att lära sig simma 12 meter utan simhjälpmedel med pop-up andning samt att flyta kortare stunder självständigt och att vända från rygg till mage.

* Syfte: Lära sig simma, flyta självständigt i vattnet samt dyka sittandes. Simundervisningen sker utifrån barnets villkor och på ett lekfullt och roligt sätt.

1 förälder ska vara med i vattnet.

Nästa nivå är Krokodilen

(I Krokodilen slussas föräldrarna ut från bassängen i samråd med instruktören).

Krokodilen

Örebro

8 lektioner

1850 kr Hagabadet söndagar

16.00-16.30

Kursstart 17/3 (Stora bassängen, 29 grader)

Västerås

10 lektioner

2400 kr Västmanlands sjukhus-bassäng lördagar

11.00-11.30

Kursstart 23/3 (Bassängen är 33-34 grader)

Information om kursen Krokodilen

* Förkunskaper: För att gå Krokodilen ska man ha klarat av målen Flodhästen.

* Mål: I Krokodilen fokuserar vi på att kunna simma ett korrekt bröstsim med fin andningsteknik som gör att vi orkar simma längre sträckor. Vi övar på stående dyk, vändning och ryggsim.

I Krokodilen introducerar vi även grunderna i crawl och lär oss voltvändningar.

Målet är att kunna simma minst 25 meter bröstsim och 25 meter ryggsim. Vi övar även på att kunna rädda oss själva och andra i vattnet samt ta oss fram kortare sträckor i crawl.

* Syfte: Simma ett korrekt bröstsim med pop-up andning, flyta längre stunder själv samt simma längre sträckor på rygg. Förstå hur man räddar sig själv och andra i vattnet och ha en djupare förståelse för vattensäkerhet. I denna kurs får man även prova flera simsätt.

Nästa nivå är Teknikhajen.

1 förälder ska vara med i vattnet första gången.

(Föräldrarna slussas ut i samråd med instruktören. Målet är att barnet ska klara av att simma utan förälder i vattnet).